Blommornas betydelse och språk

Publicerad 2010-03-11 20:06:44 i Dagens Blomma,

I alla tider har man använt sig av olika blomsterspråk, det har haft och har en stor betydelse.  På 1800-talet utvecklade man ett blomsterspråk, så att man kunde vet vad personen som gav en blommor ville säga, oftast va de små kärleksförklaringar. Det var också ett sätt att själv förmedla tankar, känslor och förmaningar till den man gav blommorna. Detta har vi idag nästan glömt bort, men betydelserna finns kvar. Så här har vi lite kuriosa....

Men man bör ta allt med en nypa salt, det är faktiskt ett påhittat språk som jag tycker vi kan använda och utveckla. Å kanske hitta på fler och egna betydelser till blommorna.

Här kommer några vårblommors betydelse:   

Anemon         På vem väntar du?

Blåsippa        Mitt hjärta lågar av kärlek till dej.

Snödroppe     Mitt hjärta är rent.

Poppel           Nu eller aldrig.

Blåbärsris      Skänk mig din kärlek.

Tulpan           Ett hjärta som söker kärleken går förbi den kalla skönheten. 

Pingstlilja       O, om jag kunde vinna din kärlek.

Tusensköna    Du tjusar mig med din tusende behag.

Kommentarer

Postat av: Anders

Publicerad 2012-12-04 22:01:29

Mer info om blomsterspråket finns på Blomspråket

Kommentera inlägget här

Publiceras ej