Vad hände??

Publicerad 2011-03-15 23:00:22 i Allmänt,

Ursäkta, för den dåliga uppdatreingen!! Det är mycket som är på gång nu och en hel del planering behövs för att  allt ska gå att genomföra. Förra veckan var full av möten, telesamtal, planering och samordning av både min VÅRMARKNAD nu den 26/3 och andra roliga events/kurser som kommer längre fram i vår. Kan bara sammanfatta förra veckan med: Många ideér = Mycket jobb! Det ska bli en spännande vår och om allt går enligt planerna så blir allt jobb mödan värd. 

En tjej kom in i butiken idag och sökte jobb, jag har ju inget att erbjuda så vi diskuterade lite om hur man slår sig in i blomster branchen och den hårda konkurransen. Hon hade sökt många jobb och jag såg att hon tyckte det var hopplöst att hitta nått, men jag försökte såklart att peppa henne med, tror man på sig själv och det man gör så går allt att genomföra. Sen ville hon veta lite om hur det är att driva en egen butik och då flög det ut en lite groda ur min mun, men en mycket sann sådan.

- Det känns ungefär som att köra huvudet rakt in i en vägg och sen ska man bara igenom också.
Med förklaringen man måste börja från grunden, gå hela vägen i uppförsbacke och sen bygga vidare. Ena dagen är skit kul och nästa hel kass, ibland går det bra ibland inte. Det är en enorm berg och dal bana och otroligt mycket mer jobb än vad man kan föreställa sig. Men när allt flyter på bra, så mår jag som allra bäst och kan inte tänka mig någon annan bättre livstil, för det här är inget jobb man arbetar på utan man lever det. 
 

Mitt råd till er som är unga och försöker hitta jobb inom blomster branchen är att skaffa en FA-skattsedel och hyr ut dig själv som florist till blomsterbutikerna och jobba extra som timanstäld på något annat arbete. 

Detta är en mycket säsongs betonad branch och kräver där med mycket personal korta perioder, vilket gör det omöjligt för blomsterhandlare att anställa en. Om du istället sköter den biten med din egna "personal avgift", skatt och försäkringar, så får du  en trygg arbetsmiljö och tryggare framtid. Blomsterbutikerna kan enkelt och tryggt hyra in dig utan problem vid säsong, sjusktivningar, barn ledighet osv. Alla vinner på detta!! GO GO

     
 
Ljus i butik nu!!

Kommentarer

Postat av: emma

Publicerad 2011-03-16 18:04:00

Vad roligt att det var en som ville jobba hos dig!! :) Du är skit duktig och jag är så glad att du gör detta! Jag kommer förbi på marknaden!! <3

Kommentera inlägget här

Publiceras ej