Onsdag

Publicerad 2010-09-29 08:10:17 i Allmänt,

Gomorron

Nu sitter jag här igen och ska göra bokföring för augusti månad!! Men har verkligen ingen lust eller ork, DET ÄR JU SKIT TRÅKIGT och såå lätt att googla runt på annat kul ist.. Så nu Måste jag bara höra efter lite på vad ni läsare pysslar med i trädgårdarna och vad som händer i förnserkarmen?? Ge mig lite inspiration och tips till kranskurserna, snälla. 

Nej måste ta mig i krangen och få något gjort, Hej Svejs så länge :)

Tisdag

Publicerad 2010-09-28 22:48:11 i Allmänt,

Gokväll

Nyss kommit hem efter en låång dag... Ikväll har jag varit på möte hos Destination Hallandsåen!! De hade möte för deras medlemmar och diskuterade allt möjligt kring tidningen. Mycket givande och intressant måste jag säga, man måste ju synas mycket för att folk ska komma till butiken men det är dyrt med annonser kan ni tro. Men jag ska tänka över saken och kanske bli medlem, för detta var verkligen något intressant.

Annars har dagen rullat på som vanligt, fast med en gråare ton än vanligt tyvärr. En kille i min ålder från byn råkade i MC olyka igår och omkom. Många ungdommar har varit hos mig idag och köpt blommor till att lägga vid platsen. I detta yrket får man ibland möta personer i sorg och med försiktighet hjälpa dem med blommor osv. En del i yrket och man lär sig hantera dessa situationer på bra sätt, men idag var det extra jobbigt att se personer man känner med gråten i halsen och mycket ledsna.

Ikväll lägger jag alla tankar till Sonny, Låt Han Vila i Frid! Hans familj och vänner, Ta vara på varandra <3

Snabbfakta

Publicerad 2010-09-28 08:45:10 i Dagens Blomma,

Doftranka- Stephanotis Floribunda



 SkötselRåd
Vattnas med mjukt och varmt vatten 2-3 gånger i veckan på sommaren och en gång i veckan på vinterhalvåret. Doftrankan får aldrig stå med rötterna i vatten och enklast är att doppa den i vatten, för att sen få rinna av. Gillar massor med ljus men bör skyddas från starkt sol ljus, vilket kan missfärga bladen. Planteras om 1-2 gånger om året på vår och sommar, för bästa växtlighet. Minimum temperatur är +13 grader och gödning ges genom dubbelt utspädd flytande växtnäring en gång varannan vecka.




   

När Kronprinssesan Viktoria gifte sig, hade hon bland annat doft ranka i buketten!!

 

Snabbfakta

Publicerad 2010-09-26 12:18:04 i Dagens Blomma,

Fönsterfikus- Ficus Elastica

 

SköttselRåd
Trivs i skugga till halvskuggigt och ska skyddas från direkt solljus. Vattnas bara när jorden har torkat ur, får växten för mycket vatten dör den. Ge fikusen gödning i flytande form varannan vecka på vår och försommaren medans den växer och plantera gärna om en gång per år.





Fikus i kruka



 
Så här stort kan ett fikusträd växa sig :) 

Snabbfakta

Publicerad 2010-09-24 18:45:34 i Dagens Blomma,

Gloxinia- Sinninga Speciosa

 

SköttselRåd
Ljust läge för denna växten och gärna varm temperatur klarar +25 till +6 grader. Vattnas 2-3 gånger per vecka beroende på temperatur, växten får aldrig torka ut helt under sommar halvåret och duscha gärna men inte på blommorna. När Gloxinian har blommat ut minska vattnigen och placera den på en svalare plats. Omplantera gärna 1-2 gånger om året, växten gillar att ha gott om plats i krukan hos knölarna(Växtens rötter). Bästa tid för detta är på våren och det går jätte bra att dela på knölarna, man planterar dem till hälften täckta av jord. Med lite omsorg och kärlek kan man få Gloxinian att blomma om och leva flera år.


 Jag bara älskar musiken till denna :)  Jag vill bara gå och lägga mej, åå va gött att få sova lite!! Natti

Missa NU Inte Kranskurserna!!

Publicerad 2010-09-24 09:37:09 i Allmänt,

 V. 40 och 41
Binder vi kransar på Gröna Sköna Ting
Tema: Höstmys



Ta med släkt, vänner, kollegor på en paus i vardagen och mys med pysselkväll. Jag kommer visa hur man binder en krans och ge alternativ på dekoration. Låt oss inspireras av varandra!



Kursinfo:
Kurserna hålls Kl.19.00 Måndag, Tisdag, Onsdag,
(beroende på hur stort intresset är).
Tid ca 2 tim, Pris.100:-/pers.+ material.
Anmälan i butiken, via mail eller per telefon.


Tel.0435-50086

 

[email protected]



Hjärtligt Välkomna!! 


Snabbfakta

Publicerad 2010-09-23 21:28:14 i Dagens Blomma,

Saintpaula Ionantha



SkötselRåd
Vattnas ej uppifrån för då kan växten ruttnar, men underifrån går bra och gärna på fat 1-2 gånger i veckan. Gillar ljusa miljöer och tål ner till +13 grader. Flytande växtnäring kan vara bra att ge varannan vecka. Plantera om Saintpaulan ner den får det trångt om rötterna i krukan, högst en gång varannat år.



Fakta

Ursprungligen kommer Saintpaulan från östra Afrika och har färgen blå.Idag är den mycket förädlad och finns i alla möjliga färger och både som enkel och dubbel blomma. Trotts att saintpaulan är svår att få blomma om, så är den en av världens vanligaste inne växt. För att påsksynda blomningen krävs hög luftfuktighet, en nypa engelskt salt i vattnet på våren och jämn värme.

NU eller ALDRIG, ALLT eller INGET

Publicerad 2010-09-22 20:13:38 i Höstinspiration,

Gokväll
Dagarna bara rulla på och jag börjar bli lite nervös inför vad som komma skall. Mycket är pågång nu kurser, erbjudande, sammanställningar, skyltar, inköp... Och så Julen!! Under december månad drar en blomsterbutik i genomsnitt in 20-30% av hela årsförsäljningen. FATTA att mycke hänger på en ända månad och allt måste "klaffa" för att det ska gå vägen. Jag ser verkligen fram emot min första Jul på Gröna Sköna, det ska bli jätte kul att känna den där pulsen av många beställningar, mycket folk och massor av blommor. Jag vet att när tiden är inne och jag står där i kaoset men 4 timmars sömn, massa kaffe i blodet och har en massa flow... Då storm trivs jag!! Låter lite konstig kanske men när jag jobbar vill jag jobba snabbt och intensivt, då funkar jag som bäst helt enkelt.

 Men tänk om alla mina julstjärnor trillar ihop och Jul pysslet jag beställt tar slut... PANIK hur gör man då?? Jag har planerat och förberett inför hösten/Julen ända sen i Juni IÅR, allt borde vara lungt. Men ändå kommer alla dessa tänk om problem upp i min skalle hela tiden... Aja det kanske är som min mamma säger:
- Det behövs lite fjärilar i magen, Om man inte är nervös inför nått nytt så går det aldrig bra. Jag Hoppas hon har rätt, för nu finns det ingen återvändo :)

NU eller ALDRIG 
ALLT eller INGET  

Erbjudande

Publicerad 2010-09-21 09:25:53 i Veckans Erbjudande,

Silverek           20:-/ST    6 FöR 100:-
Ljung               20:-/ST    6 FöR 100:-
Perenn Ljung   39:-/ST   3st FöR 100:-


Dax att snygga till vid dörren, balkongen eller på kyrkogården??
Kransar, Skimmia, Silvertrassel, krysantemum, Hebe, Prydnadskol finns också hemma i butik!

Till fönsterkarmen har vi denna veckan Erbjudande på:
Bromelia    89:-/ST   2 FöR 150:-
Cyklamen  39:-/ST    2 FöR 65:-

Andra härliga växter pynat upp med:
Gloxinia i dubbelblomma
Hoya på båge
Doftranka
Mulenbäckia
Orikdeé


Och mycket annat....
Välkomna In

Grått och trist

Publicerad 2010-09-20 21:39:56 i Allmänt,

Gokväll
Så kul att komma tillbaka efter helgen och hitta små snygga nyheter i butiken. Inte dåligt, inte dåligt!! Smått och gott som smyger sig in på Gröna Sköna bara sådär, haha Tack!! I lördags efterlyste Emma några höstkransar, så idag finns det nya i butiken. Jag har en massa foton på dem och annat fint, jag vill lägga in här nu men nått knas har hänt med överföringen.. så det får vänta, tyvärr. Håll ut snart kommer mysiga bilder in!!

Annars har dagen rullat på i vanlig Måndags rutin. Jag hatar rutiner och blir lite knäpp av det, men rutin är ett måste om företaget ska rulla på och allt ska gå bra. Så lilla jag får leka florist en annan dag ; ) Imorron dyker här upp nya erbjudande som inte går att missa. 

Gokväll

Publicerad 2010-09-16 22:04:52 i Allmänt,


Gissa om att jag blev förvånad idag när jag bläddrade igenom Magasinet, en lokal tidning här i Örkelljunga.
Mitt i tidning fanns en artikel om nyföretagande och en bild på mej. HaHaHa helt utan att jag visste hade de tagit fakta från en gamal artikel om Gröna Sköna och lagt till några citat från mej.
Så skoj, blir så glad Tack Gerry!! Sen gick jag igenom posten och vad hittar jag där, jo en fin reklampenna bara till mej och med min logga. Fiin Fiiint :)




Krans Kurs HT0210

Publicerad 2010-09-14 22:35:22 i INFO,

 V. 40 och 41
Binder vi kransar på Gröna Sköna Ting Tema: Höstmys

 Vill ni göra en:
Dörrkrans, Ljuskrans, Gravkrans, Väggkrans, Bordskrans, Festkrans? Här finns inga begränsningar, man kan dekorera på många sätt. Ta med släkt, vänner, kollegor på en paus i vardagen och mys med pysselkväll. Jag kommer visa hur man binder en krans och ge alternativ på dekoration. Låt oss inspireras av varandra!

 

 

Kursinfo:
Kurserna hålls Kl.19.00 Måndag, Tisdag, Onsdag, beroende på hur stort intresset är.
Tid ca 2 tim, Pris.100:-/pers.+ material.
Anmälan i butiken, via mail eller per telefon.


Tel.0435-50086


[email protected]

Hjärtligt Välkomna!! 

NYTT OCH NYTT

Publicerad 2010-09-14 21:14:59 i Allmänt,

Nu har jag fått lite hjälp med att designa om bloggen.Visst blev det fint?! 
Lite nytt är ju aldrig fel och jag hoppas att de ska vara lite enklare att kolla runt på bloggen nu. 
Tack
KIA för hjälpen, super snyggt!!
 

Missa Inte!!

Publicerad 2010-09-07 22:12:18 i Allmänt,

NU PÅ TORSDAG DEN 9/9 HAR GRÖNA SKÖNA SLUT REA

MELLAN KL.18:00-20.00

50% på utvalda växter

50% på hela REA bordet

50% på allt i snittkylen
(Buketter och dek.)

20% på övrig keramik

20% på övriga persentartiklar

KOM OCH FYNDA PÅ SISTA UTFÖRSÄLJNINGEN INNAN ALLA HÖST OCH VINTER PRODUKTER KOMMER IN.
PASSA PÅ OCH ÖVERRASKA NÄRA OCH KÄRA MED BLOMMOR NU PÅ TORSDAG!!
ALLA POJK och FLICKVÄNNER GE ER KÄRASTE EN FIN BUKETT,
TILL ETT BILLIGT OCH ENKELT SÄTT!!

MVH// ANITA


Guerrillagardening?

Publicerad 2010-09-06 09:58:03 i Inspiration,

Hittade dessa roliga klipp här om dagen. Vilken rolig och fin tanke, att fixa till i det gråa, trista och ge oss en tankeställare. Gatukonstnären Richard Reynolds och hans gäng Gurerrillagardenings vilka miljö kämpar och fina människor! Kolla in detta:




Guerilla Gardening In London




Guerilla Gardening In SWE

Utplanteringsväxt nu till hösten

Publicerad 2010-09-06 09:45:55 i Dagens Blomma,

Höstaster- Aster, novi-belgii

Fakta
Höstaster finns i många vackra färger och höjder. Växten förädlas hela tiden för att få fram bättre och hållbarare blommor med olika slags färger och utformningar. Denna utplanteringsväxt är flerårig och vinterhärdig, dock kan skydd med lättare övertäckning på vintern vara bra. Det gäller framförallt växter som är planterade i krukor och lådor.
 
TIPS! Vira in krukan i smällplast, en handduk eller filt och ställ den intill en vägg eller ett hörn, där går inte frysgraderna ner till så mycket nämligen. Man kan också ställa in den i källaren för bästa köld skydd.

SkötselRåd
Vattning: Regelbunden. Får inte torka ut.
Gödning: Regelbunden.
Placering: Ljus, gärna sval plats. Lämplig att plantera ut. Vinterhärdig perenn.
Ursprung: Nordamerika.



Snabbfakta Garderobsblomman

Publicerad 2010-09-04 15:19:04 i Dagens Blomma,

Garderobsblomma- Zamioculcas, zamiifolia

Garderobsblomma eller Zamiakalla som den egentligen heter, är en mycket dekorativ växt som gillar att stå på ljus plats, men såklart inte i direkt sol. Men som namnet garderobsblomma säger så klara den ganska ljusfattiga förhållanden och är en mycket tacksam växt. Bör stå i rumstemperatur och få regelbunden gödning under växtsäsongen. Ska hållas konstant fuktig under växtsäsongen (Maj-Augusti) om man har den placerad i ljusa miljöer, annars endast sparsam vattning och det gäller även på vintern. Garderobsblomman har sitt ursprung i Tropiska Afrika.





Trevlig Helg// ANITA

Krysantemum en riktig klassiker

Publicerad 2010-09-03 22:33:03 i Dagens Blomma,

Krysantemum- Chrysanthemum, indicum

SkötselRåd
Krysantemum blommar i ungefär fyra veckor och den är lättskött. Den ska vattnas rejält, men får gärna torka ut något mellan vattningarna. Placera den gärna ljus till halvskuggigt, dock inte i direkt sol. Knipsa helst av vissna blommor så att de nya knopparna kan blomma ut. Gödning behövs inte. Efter blomningen inomhus kan du plantera ut krysantemum i trädgården där den kommer att blomma om, om du planterar ut den senast i augusti och början av september om vädret tillåter.

KulFakta
Krysantemum är en klassisk och populär krukväxt. Finns i alla möjliga modeller och med färgglada blommor samt många användningsområden. Krysantemum kommer från Östern där den är en av de populäraste prydnadsväxterna och även används inom medicin.

De första sorterna kom till Holland från Östern i slutet av 1600-talet och blev snabbt en eftertraktad prydnadsväxt i Europa, först som trädgårdsväxt och långt senare som snittblomma. Krysantemum blev snabbt en given höstkultur, som blommade flitigast när dagarna var korta och dystra. Efter att det uppfanns nya odlingstekniker på slutet av 1960-talet (vilket innebar att trädgårdsmästarna kunde kortdagsbehandla växterna, med andra ord ”förlänga nätterna”) så blev det möjligt att producera krysantemum året runt i Europa. Och såklart blev den en av de mest sålda krukväxterna och har varit en klassiker både inne och ute sedan dess. Heja Kryssen <3





Finns i butik nu!!





// Anita

Fredag

Publicerad 2010-09-03 18:22:00 i Allmänt,

Gokväll

Så var denna dagen slut på Gröna Sköna, städat hela butiken, planterat och fixat!! Nu har jag snyggt och fräscht här igen, inte fel. Dock har inte så många kunder hittat hit idag men de som varit här, kunde konsten att shoppa loss... Tack,Tack och klirr i kassan för mig :) Nu ska jag käka lite snabbt och sen iväg och dela ut REKLAMBLAD med bror. Härligt fredagskvälls göra!!

 



Hepp Hepp Och Vidare...



 

EXTRA REA KVÄLL

Publicerad 2010-09-01 21:16:05 i Veckans Erbjudande,

TORSDAGEN DEN 9 SEPTEMBER
MELLAN KL.18.00-20.00 

50%
Denna kväll är REABORDET fullt av
krukor,växter,
 zink, presentartiklar och pynt
för halva priset!!

20%
På alla övriga krukor, presentartiklar
 och keramik i butiken.

Andra fina erbjudanden kommer även att finns
 och information om HÖSTENS KURSER!
Kom och fynda på denna tok REA... 




 Veckans Erbjudande

Garderobsblomma        55:- 2st FöR 100:-

Spansk Peppar              59:- 2st FöR 100:-

Cyklamen                      39:- 2st FöR 65:-

Krysantemum                45:- 2st FöR 70:- 3st FöR 100:-

KryssBoll                       69:-




Några frågor?? Ring 0435-50086


Välkomna In // Anita